loader

Lütfen bekleyin..

Eğitimde Mutluluk Hedefi Bir Ütopya Mı?

Dünyanın en prestijli psikoloji derneği olan ve halen ülkemizde yazdığımız bilimsel yayınlarda yazı stilini kullandığımız Amerikan Psikoloji Derneği (APA)' nin 1998 yılındaki başkanı olan ve pozitif psikoloji yaklaşımının kurucusu Martin Seligman, bazı bilim insanları ile birlikte 2009 yılında pozitif eğitim üzerine bilimsel bir makale yayınlamıştı. Bu makalede, son yıllarda okul çağındaki bireylerde depresyon, anksiyete gibi psikolojik problemlerin artış gösterdiği belirtiliyordu. 2020 yılında bulunuyoruz ve bu makalenin üzerinden yıllar geçmesine rağmen Dünya Sağlık Örgütü (WHO) verilerine göre aynı problemler güncelliğini korumaktadır.

Başarı Derslere Odaklanmakla Mümkün mü?

Başarı için elbette derslere odaklanmak önemli. Asıl soru ise sadece başarıya ve derslere odaklanarak başarıya ulaşmak mümkün mü? Yapılan araştırmalar gösteriyor ki çözümlenemeyen psikolojik sorunlar, bireyin becerilerini sergilemesini zorlaştırıyor ve bireysel performansında da düşüşe sebep oluyor. Bunun yanında akademik başarısı yüksek bireylerin, ulaştığı konumların ve ortaya koyduğu ürünlerin her zaman kendi mutluluklarına ve toplumun refahına hizmet etmemesi de başka bir durum.

Başarı için elbette derslere odaklanmak önemli. Asıl soru ise sadece başarıya ve derslere odaklanarak başarıya ulaşmak mümkün mü?

 Martin E. P. Seligman , Randal M. Ernst , Jane Gillham , Karen Reivich ve Mark Linkins tarafından 2009 yılında yayınlanan “Positive education: positive psychology and classroom interventions” (Pozitif eğitim: pozitif psikoloji ve okul sınıfları için müdahaleler) isimli bilimsel makalede, okul derslerinin yanı sıra öğrencileri olumlu duygularla besleyerek psikolojik sağlıklarını destekleyen ve karakter yapılarını güçlendirerek anlamlı bir hayat yaşamalarını amaçlayan sarmal (helical) bir eğitim modeli öneriliyordu. Anlamlı bir hayat yaşamanın ve karşılık gözetmeden yaşadığı topluma fayda sağlamanın psikolojik sağlığı desteklediğine yönelik araştırma sonuçları mevcut. Pozitif eğitim modeline sahip mutlu dersler ve başarılı çocukların bir arada bulunduğu böyle bir okul söz konusu olabilir mi?

Mutlu Dersler ve Başarılı Çocukların Olduğu Bir Okul Hayal mi?

Belki çok şaşıracaksınız ama pozitif eğitim modeli, dünyanın birçok gelişmiş ülkesinde ve yüzlerce okulda uygulanan bir model. Bu okullarda pozitif eğitime uygun bir müfredat geliştirilmiş ve eğitmenler pozitif eğitim modeli üzerine eğitimler almış. Almanya’da 100’ü aşkın okulda, Avusturya’da ise 140’dan fazla eğitim kurumunda mutluluk dersleri veriliyor. İngiltere Eğitim Bakanı ise tüm okulların müfredatına öğrencilerin mutluluğunu hedefleyen bir dersin ekleneceğini duyurdu. Eğer incelemek isterseniz bu okullardan birkaçının ismini verelim:

  • Geelong Grammar School – Avustralya
  • Heidelberg Willy-Hellpach-Schule- Almanya
  • Wellington School – İngiltere
  • Hamburg Lerchenfeld Schule – Almanya

Ülkemizde Pozitif Eğitim Modeli Uygulanabilir mi?

Ülkemizde az sayıda okulda, pozitif eğitim modeli uygulanmaya çalışılıyor. Bunun yanında 2019 yılında, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden öğrencilerle birlikte Mehmet Uğur Kutluer ve Doç. Dr. Aylin Mentiş Köksoy tarafından gerçekleştirilen bir araştırmada, katılımcıların tümünün pozitif eğitim modelinin uygulanmasına yönelik olumlu görüş bildirdiği görüldü. Ülkemizde bu eğitim modelinin uygulanabilir olmasının yanında tabi ki de öncelikle bu modele uygun bir müfredat geliştirilmeli ve eğitmenlere bu modele uygun bir donanım kazandırılmalıdır.

 

Mehmet Uğur Kutluer

 

Paylaş: